Saturday, April 4, 2009

Kembara IDZKHM - Bumi Aceh Serambi Mekah
















Disember 2008. Alhamdulillah hasrat ingin menjejaki Bumi Aceh kali kedua (selepas dilanda Tsunami) dimakbulkan Allah tanpa sangat bersusah payah. Rakan-rakan yang saya ajak mudah sahaja bersetuju. Kami menaiki pesawat Fairfly dari LT Bayan Lepas dan mendarat di bumi Banda Aceh Serambi Mekah. Ketibaan kami ditunggu oleh kenalan yang baik iaitu Saudara Ramli yang pernah belajar peringkat Sarjana di USM dan Dr. Suardi yang pernah melanjutkan pengajian perubatannya juga di USM dan Kubang Kerian Kelantan. Kami dilayan cukup istimewa dan sebahagian keperluan kami sepanjang berada di bumi Mekah itu dipenuhi mereka secara bergilir sama ada dari segi penginapan, makanan dan kenderaan.

Maha suci Allah yang sekali lagi memudahkan kembara saya seperti kembara pertama kali ke bumi Aceh ini sebelum Tsunami melanda. Saya menyaksikan dengan mata kepala sendiri kesan-kesan kekuasaan Allah swt. Saya menyaksikan rumah-rumah Allah tetap berdiri kukuh sedang bangunan lain di sekeliling masjid itu menyembah bumi menjadi padang jarak padang tekukur. Saya menyaksikan makam-makam suci para ulamak bumi Serambi Mekah itu tidak terjejas sedikit pun. Saya mengaksikan objek-objek besar beralih tempat belasan kilometer jauhnya.

Sukar untuk saya ceritakan secara terperinci setiap yang saya saksikan dan alami dalam blok terhad ini. InsyaAllah akan saya tuliskan dalam buku yang akan saya namakan "Motivasi Kembara Menjejaki Keagungan Allah" (tajuk sementara). Sehingga bertemu lagi pada pada masa akan datang - InsyaAllah wassalamualaikum warokhmatullohi wabarakatuh.

No comments:

Post a Comment