Wednesday, April 1, 2009

HARI GRADUASI IJAZAH PERTAMA - 1987

Selepas SPM saya tidak meneruskan pelajaran ke Tingkatan 6 kerana mahu segera kerja supaya dapat membantu ibu dan keluarga. Pada usia 18 tahun saya diterima masuk ke Maktab Perguruan Teknik Kuala Lumpur dengan penghususan Sijil Perguruan Awal Remaja Seni Perusahaan. Rakan-rakan sama kursus pada masa itu Nordin Kardi (Dato' - Naib Censelor UUM) dan Manggar Hanif (Datuk - usahawan berjaya dan pengasas Produk Orang Kampung). Ismail Kadir (DO Ledang) junior setahun.

Bersama-sama rakan-rakan sekolej Sdr. Bahri Ghani, Abdullah Hasan, Hamdan NS, Razali Melaka dan Muhamad Kedah kami menjalani First Teaching Practise di Kajang High School. Ketika itu bandar Kajang masih macam Pekan Cowboy. Kenderaan tidak berapa banyak. Kami menyewa Barek Kuaters Keretapi Tanah Melayu berhampiran Stesen Keretapi Kajang. Makan minum kami langan pada jiran yang kami panggil Mak Andak. Suaminya bekerja di ibu pejabat KTM di Kuala Lumpur. Mak Andak orang Nogori yang selalu senyum dan ramah. Kami ke sekolah jalan kaki saja hampir 2 kilometer. Sekali sekala sahaja terutama bila cuaca sangat panas atau mendung hendak hujan kami dapat tumpang kereta guru senior yang baik hati.

Masuk tahun kedua di MPT kami dibenarkan duduk luar dengan elaun maktab RM150 (ketika duduk di asrama MPT selalunya duit poket yang kami terima sekitar RM30 sebulan yang perlu diambil di kaunter Bank di Jalan Pudu tidak jauh dari Penjara Pudu. Untuk mengambil elaun kami kena naik bas Tong Fong warna hijau tua putih yang bergegar kuat enjinya serta sentiasa pada penumpangnya.

Saya bersama Saudara Salleh Tahar, Sdr. Bahadon (Kedah). Sdr. Osman Terengganu dapat menyewa rumah kayu milik Haji Sukaimi di Kampung Semerah padi. Ketika itu saya berkawan rapat dengan Sdr Suyud anak Haji Sukaimi yang menuntut di UTM Jalan Gurney KL.

Tamat pengajian 3 tahun (1975) di MPT saya menerima surat posting ke SMK Lubuk Cina Melaka sementara Manggar Hanif dapat SMK Tun Mamat. Kami tukar suka sama suka. Beberapa bulan sahaja di Tun Mamat saya dapat tukar ke SMK Tengku Mahkota. Saya ambil peperiksaan STP cara persendirian dan hanya pada tahun 1984 baru berpeluang melanjutkan pelajaran ke UPM Sedang dan hanya pada usia 33 tahun Allah izinkan saya menerima Ijazah Bacelor Pendidikan (PBMP) daripada Censelor Universiti Putera Malaysia dengan GPA 3.65
Alhamdulillah dengan keputusan itu saya hanya perlu membayar 20% sahaja daripada pinjaman Yayasan Pelajaran Johor.

No comments:

Post a Comment